Vi har tatt en prat med sjefen i sjappa og noen av våre trofaste partnere, for å reflektere over sommeren som har vært og utsiktene for fremtiden.

– Sommeren 2023 har vært intet mindre enn eksepsjonell for Betala, sier Anders Olafsen, daglig leder i Betala, med et smil som understreker entusiasmen.

Han er rask med å dele sin begeistring for resultatene som har blitt oppnådd og vil helst trekke frem sine kollegaer for deres ekstraordinære innsats.

– Det er våre ansatte og deres dedikasjon som har vært ryggraden i vår suksess, det er det ingen tvil om. De strekker seg alltid litt lenger, er innovative og ser løsninger langt ut over min fatteevne. Sommeren var hektisk, men teamspiriten er fortsatt på topp og det gjenstår masse spennende arbeid før året er omme.

Betala i tall

  • Har levert kasser til over 80 arrangementer i løpet av sommeren 2023
  • 2000 kasser i aktiv tjeneste i løpet av juni, juli og august
  • 30 % økning i antall transaksjoner i Q1 og Q2 sammenlignet med 2022
  • 30 % økning i omsetning via kassene i Q1 og Q2 sammenlignet med 2022

Transaksjonene fløy på Palmesus for andre året

Med nesten 600 produkter tilgjengelig og over 250 personer som brukte Betalas kassaløsninger samtidig, var Palmesus en av sommerens mest hektiske arrangementer. Under en av de meste intensive timene ble det registrert godt over 7000 transaksjoner (to i sekundet), og belastningen var knapt synlig på Betala-serverne.

– Når presset er stort så følger vi ekstra god med, så dette var en viktig indikator på kapasiteten vår og at teknologien er skalerbar, forteller Olafsen.

– Samarbeidet med Betala er rett og slett behagelig for oss og sammen har vi jobbet hardt  for å finne de beste løsningene.

Stian Wehus

Stian Wehus, Food and Beverage Manager på Palmesus, er svært fornøyd med leveransene fra Betala og forteller ivrig om sine erfaringer.

– Vi har hatt to år med utmerket service fra Betala. Eventuelle mindre utfordringer som har oppstått underveis, blir alltid raskt løst. Samarbeidet med Betala er rett og slett behagelig for oss og sammen har vi jobbet hardt for å finne de beste løsningene. Vårt festivalområde er trangt og langstrakt, så det kan være vanskelig å bevege seg raskt rundt under arrangementet. Derfor er pålitelig ytelse fra leverandørene våre avgjørende for en problemfri gjennomføring. Alt må fungere, alltid, avslutter han.

Rekorder på Norway Cup

For Norway Cup, som satser aktivt på digital utvikling, viste Betala seg som en uvurderlig samarbeidspartner for andre året på rad. Selv med over 50 års historikk ble det i 2023 satt både omsetningsrekord, rekord i antall påmeldte lag og rekord for frivilligheten under årets arrangement.

Marthe Bøhler, arrangementssjef for Norway Cup, gleder seg over samarbeidet og sommerens suksess.

– Overgangen til Betala var en del av vår digitale satsing. Vi tok et nytt, stort skritt fremover i 2023, og dette er bare begynnelsen. Siden implementeringen i 2022 har vi opprettholdt tett kontakt med Betala og vi jobber sammen for å finne hensiktsmessige løsninger. Deres system og støtte var avgjørende for at vi kunne oppnå rekordresultatene i sommer. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet fremover.

– I år hadde vi over 1800 frivillige som bidro, en økning på over 22 % sammenlignet med fjoråret. Jeg er utrolig stolt av både staben og alle de frivillige som har gjort alt dette mulig.

Marthe Bøhler

Bak et arrangement av Norway Cups kaliber står utallige mennesker som arbeider intensivt før, under og etter begivenheten. Men selv om alle systemer og leveranser fra leverandørene glir sømløst, så ville ikke Norway Cup vært mulig uten den uvurderlige innsatsen fra det frivillige feltet.

– Det største bidraget til at 2023 ble et rekordår er faktisk det utrolige engasjementet og den dedikerte frivilligheten vi er så heldige å ha med oss. I år hadde vi over 1800 frivillige som bidro, en økning på over 22 % sammenlignet med fjoråret. Jeg er utrolig stolt av både staben og alle de frivillige som har gjort alt dette mulig, avslutter Bøhler

En sømløs parkeringsopplevelse ble også introdusert i år, med Norway Cup som for første gang solgte parkeringsbilletter via billettsystemet Hoopla. Siden Betala og Hoopla har en fullverdig integrasjon mellom systemene har man oversikt over alt av både salg og billettering i samme løsning.

Norway Cup 2023 i tall

  • Solgt 13 677 hamburgere (11 600 med ost)
  • Solgt 31 639 pølser (19 343 med brød og 12 296 med lompe)
  • Solgt over 23 000 kopper kaffe
  • Solgt over 40 000 dagsparkeringer
  • 2350 påmeldte lag ved start (slo rekorden fra 2016)
  • Over 6000 kamper gjennomført
  • Over 80 000 besøkende
  • Rekordår for frivilligheten med 1810 frivillige

BankAxept: Hjertet i Betala

– Vi har alltid valgt BankAxept som vår foretrukne betalingsløsning, og det er enkelt og greit fordi dette sikrer kundene våre de laveste transaksjonskostnadene i landet, forteller Olavsen.

Viraya Sornchai, Partneransvarlig i BankAxept, syntes det er spennende å jobbe med innovative aktører som Betala og gleder seg særlig over samarbeidet om å bygge kompetanse i markedet.

– Det er inspirerende å se at Betala er så dyktige til å kommunisere med kundene de ønsker å nå. I en stadig mer konkurransedyktig bransje, er det ikke alltid like enkelt å formidle at BankAxept tilbyr kostnadseffektive transaksjonsløsningene for de fleste kunder. Enten du driver en butikk eller en annet virksomhet, vil BankAxept nesten alltid være det beste alternativet for betalingsbehandling.

– Vi jobber tett sammen for å finne innovative løsninger for fremtidens betalingsbehov.

Viraya Sornchai

Samarbeidet mellom Betala og BankAxept er et kontinuerlig partnerskap som strekker seg gjennom hele året.

– Vi jobber tett sammen for å finne innovative løsninger for fremtidens betalingsbehov. I tillegg driver vi felles markedsaktiviteter og andre kreative initiativer. I juni gjennomførte vi for eksempel en vellykket kampanje med en felles reklamefilm som ble vist på Flytoget og i sosiale medier, avslutter Sornchai.

Innovasjon er nøkkelen

Betala samarbeider også tett med Verifone for å levere totalløsninger innenfor betaling, med kasse og terminal i en og samme enhet. Det er Verifone som produserer terminalene (hardwaren) som Betala-kassene «kjører på» og dette er ikke tilfeldig.

Verifone er den største leverandøren av betalingsløsninger i Norden, med over 30 års erfaring fra det norske markedet. De leverer sikre og innovative betalingsløsninger over hele verden og selskapets bærekraftige forretningspraksis og verdier harmonerer med verdiene i Betala. Les mer om dette her.

– Betala sin raskt økende markedsposisjon vitner om et marked og en kundegruppe som var sultne på flere tilbydere.

Espen Eskås

Espen Eskås, Partner Account Manager i Verifone, fryder seg over samarbeidet og er tydelig på at sunn konkurranse er bra for sluttkunden.

– Det er gøy å se at Betala har blitt en viktig aktør i det norske markedet for kortidsutleie og festivaler. Deres raskt økende markedsposisjon vitner om et marked og en kundegruppe som var sultne på flere tilbydere. Betala-løsningen vi har i dag er solid, men vi jobber kontinuerlig sammen for å optimalisere og higer alltid etter å kunne levere fremtidens betalingsmetoder. Dette er til det beste for kundene våre, og det er mye spennende som skjer fremover.

Selv om både Betala og Verifone kan senke skuldrene noe etter en hektisk sommersesong så er planleggingen inn mot neste sommer allerede i full gang. Eskås har ingen plan om å senke tempoet.

– Det viktigste arbeidet vi gjør før neste sommersesong er utfasing av gammelt utstyr som skal videre til resirkulering. Samtidig skal vi implementere nytt teknisk utstyr på Betala-plattformen som må gjennomtestes slik at det fungerer knirkefritt. Her er det bare å jobbe på, avslutter Eskås.

Her kommer vinter’n

– På vegne av alle i Betala så vil jeg si at vi er svært takknemlige for alle våre fantastiske samarbeidspartnere og dedikerte kunder som har gjort Betala-reisen mulig. Denne foreløpige suksessen er bare begynnelsen, sier Anders Olafsen med et smil.

– Vi har fortsatt flere betydelige leveranser planlagt for vinteren, og vi ser frem til å avslutte året sterkt. Planleggingen for 2024 er også i full gang og vi ser frem mot nye utfordringer og muligheter.

Med en enklere betaling kan du fokusere på salg og kundeservice.

Vi gjør det raskt og enkelt å ta betalt slik at du heller kan fokusere på salg og kundeservice. Med Betala flyter køen raskere, omsetningen øker og du får fornøyde kunder.

Nysgjerrig?
La oss ta en prat

Vi gjør det raskt og enkelt å ta betalt slik at du heller kan fokusere på salg og kundeservice. Med Betala flyter køen raskere, omsetningen øker og du får fornøyde kunder.

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål om Betala eller er klar for å bestille.