Kom i gang med Betala på 1 2 3

Vårt mål er at du og teamet ditt skal kunne ta betalt på en effektiv og morsom måte. 🌞

Betala er enkelt å bruke, slik at alle kan administrere salgspunkter og produkter, bruke kassene og gjennomføre salg. Vi hjelper deg hele veien og kan være fysisk til stede for ekstra støtte ved større arrangementer. Som kunde får du tilgang til opplæringsmateriell og instruksjonsvideoer som hjelper deg raskt i gang.

Her får du en smakebit på vårt opplæringsmateriell, som viser hvor enkelt det er å bruke Betala. Videoene nedenfor er myntet på (tog du `an? 😅) de som skal betjene kunder og tar utgangspunkt i et oppsett med en betalingsterminal og ekstern skjerm. Opplæringsmateriellet for arrangører dekker også salgsovervåking, oppsett og administrasjon av salgspunkter og produkter. Ved distribusjon av kasser sender vi alltid med enkle guider for kjapp innføring på stedet.

Ny salgsperiode

Du må starte en ny salgsperiode for å komme i gang med salget.

For å starte en ny salgsperiode må du registrere en ny selger med navn, telefonnummer og eventuell kassebeholdning dersom kassen har kasseskuff og skal motta kontanter. Alt som skjer på kassen etter at man har logget inn med ny selger knyttes opp til den registrert selgeren.

Etter at du har logge inn kommer du til oversikten over de salgbare produktene og handlekurven.

OBS: Husk også å avslutte salgsperioden når du er ferdig. Les mer om dette under Z-rapport og X-rapport.

Kassebilde

Nedenfor ser du bilde av en typisk kasse fra Betala. Kassen fungerer som den skal og er klar til bruk så lenge statussymbolet lyser grønt. Les mer om hva du kan gjøre dersom statussymbolet lyser gult eller rødt under kapitlet Feilsøking.

Bildet viser en skjermdump av en typisk Betala-kasse med forklaringer til de ulike elementene i bildet.

Salg

Salg med kort som betalingsmetode

Registrerer ønskede varer og velger «kort» som betalingsmetode. Betalingsterminalens status vises på kasseskjermen og kunden betaler med kort på vanlig måte.

Kassene støtter tradisjonell kortbetaling der man putter kortet inn i terminalen, samt nyere betalingsmetoder som NFC (kontaktløs betaling / tæpp) og mobilbetaling. Her er helt klart «Tæpping» den raskeste metoden.

Etter at salget er gjennomført blir kassen automatisk klargjort for neste salg.

Salg med kontant som betalingsmetode

Registrer ønskede varer og velg «kontant» som betalingsmetode. Mottatt beløp tastes inn og beløpet kunden skal ha tilbake vises på skjermen. Dersom kassen er tilkoblet en kasseskuff vil kasseskuffen åpne seg automatisk.

Etter at salget er gjennomført blir kassen automatisk klargjort for neste salg.

Salg med delvis kontantbetaling og resterende på kort

Register ønskede varer og velg «Kontant» som betalingsmetode. Mottatt beløp tastes inn og registreres ved å trykke «Betal». Utestående beløp vises på skjerm. Velg deretter «Kort» som betalingsmåte. Betalingsterminalens status vises på kasseskjermen og kunden betaler med kort på vanlig måte.

Etter at salget er gjennomført blir kassen automatisk klargjort for neste salg.

Salg med fakturakort eller bong som betalingsmetode

Digitale fakturakort og bonger med qr-kode produseres fra Betala backoffice og distribueres slik man selv ønsker. Hovedforskjellen mellom de to løsningene er at fakturakort kan benyttes som betalingsmiddel flere ganger, mens en bong kun kan benyttes en gang. Fremgangsmåten er lik uavhengig av om kunden ønsker å betale med bong eller fakturakort:

Register ønskede varer og velg «Bonger» som betalingsmetode. Betalingsterminalens status vises på kasseskjermen og kunden betaler ved å skanne QR-kode mot frontkameraet på betalingsterminalen (se bilde). Det vil dukke opp et bilde på kassen som viser det kameraet ser slik at det er enkelt å skanne.

Etter at salget er gjennomført blir kassen automatisk klargjort for neste salg.

Handlekurv

Dersom du har tastet inn feil antall varer justerer du dette direkte i handlekurven ved å trykke pluss og minus på valgt vare. Ønsker du å tømme hele handlekurven holder du inne «Tøm-knappen».

Refusjon

For å kjøre en retur må du trykke deg inn i «administrasjonsskjermen». Gjør følgende:

  1. Hold inne Betala-logoen i to sekunder og tast pinkode
  2. Trykk på retur og bla deg frem til det aktuelle salget
  3. Velg vare som skal returneres og antall
  4. Trykk på retur til kort. Be kunden legge kortet på terminalen. Husk å få kundens signatur.

Reserveløsning

Dersom kassen mister tilkoblingen til nettverket (Wifi i eller 4G) veksler den automatisk over til reserveløsning slik at du allikevel vi kunne gjennomføre salg og ta betalt. Det er viktig å merke seg at reserveløsning tar lenger tid enn normalt.

Når kassen får kontakt med nettverk igjen etter en periode med reserveløsning vil den automatisk synkronisere utestående transaksjoner. Du kan enkelt sjekke om kassen har utestående transaksjoner som ikke er synkronisert ved å trykke på statussymbolet. Dersom statussymbolet uansett lyser grønt så er alt i orden.

Z-rapport (oppgjør/dagsrapport) og X-rapport

En Z-rapport er en oversikt som viser alle salg og andre registreringer i en bedrifts kassasystem i løpet av én dag. Altså er en Z-rapport et dagsoppgjør. Bokføringsforskriften sier at alle bokføringspliktige bedrifter som selger via kontantsalg må produsere en Z-rapport (dagsoppgjør) for hver kasse, hver dag. Denne brukes som bilag til regnskapsføringen av salgene.

Z-rapporten finner du ved å trykke deg inn i «administrasjonsskjermen». Gjør følgende:

  1. Hold inne Betala-logoen i to sekunder og tast pinkode
  2. Trykk på «Z-rapport» og terminalen vil printer rapporten.

Genererte Z-rapporter blir også lagret i Betala backoffice slik at de er tilgjengelig til enhver tid. Det er viktig å kjøre Z-rapport mellom hver gang du skal starte en ny salgsperiode. Etter at du har kjørt en Z-rapport må man logge inn på kassen på nytt med ny selger for å starte en ny salgsperiode.

Dersom du ønsker en oppsummering av salget så langt i salgsperioden kjører du en X-rapport fra «administrasjonsskjermen». Oversikten vises både på skjerm og på kvitteringen som skrives ut fra terminalen.

Bildet viser et skjermdump fra Betala sin backoffice der man kjører z-rapport og dagsoppgjør.

Når verden raser sammen (og du trenger hjelp)

Selv om hardware og software er laget for å gjøre det de får beskjed om så hender det at de tar egne valg (det virker i alle fall sånn). Uhell kan også skje og utstyr kan bli skadet eller ødelagt ved for eksempel slag eller fukt. Så dersom du skulle oppleve at «ingenting fungerer», selv etter å ha restartet utstyret anbefaler vi at du arkiverer utstyret som ikke fungerer og heller benytter en annen kasse eller en backupkasse.

Vi er selvfølgelig også tilgjengelig via vår vakttelefon (909 60 600) og kan bistå med feilsøking, eller som psykisk støtte.