Vi har tatt en prat med Simen Berrefjord som har vært med i staben til Fjellparkfestivalen i 11 år. Han har vært festivalsjef de siste fem årene og har nylig gått over til rollen som økonomisjef. Med 25 år på nakken begynner han nesten å bli for gammel for festivalens egen ungdomsmodell, men han gir seg ikke og blir minimum med i ett år til. Han har sett festivalen vokse og utvikle seg over tid, inkludert festivalens forhold til betalingsløsninger.

Frivillighet krever brukervennlighet

Som en festival drevet av frivillige ungdommer, er vi avhengige av intuitive kasser og systemer, forklarer Simen.

– Vi trenger noe som kan læres raskt, hvor man kan gjøre feil uten at det blir katastrofalt. Det var her vi oppdaget verdien av Betala i fjor. Vi begynte å bruke Betala for første gang i 2022, og siden vi er en dugnadsbasert festival, er enkelhet og brukervennlighet gull verdt for oss.

Høy fleksibilitet = økt effektivitet

En av de største fordelene med Betala for Fjellparkfestivalen er muligheten til å redigere varer, priser og varemenyer selv, og ha sanntidsoversikt over alt som selges. Dette gir dem fleksibilitet til å gjøre endringer på kort varsel, uten behov for spesialisert økonomi- eller teknologikunnskap.

Simen forklarer at de tidligere har hatt leverandører som krevde at de måtte sendte inn produktoversikter i god tid før festivalen, slik at leverandøren fikk god nok tid til å konfigurere kassene. Det passet ikke vår ungdommelige og litt impulsive stil, ler Simen. Betala gir oss muligheten til å være selvhjulpne og gjøre endringer når det passer oss. Vi kan til og med legge til produkter i kassene underveis i festivalen, som for eksempel det året da vi måtte begynne å selge tepper på grunn av dårlig vær. Med Betala har vi full kontroll.

I tillegg til brukervennlighet og selvstyring har Betala bidratt til økt effektivitet og bedre brukeropplevelse for Fjellparkfestivalen. De har opplevd at Betala fungerer sømløst på 4G/5G, noe som har vært spesielt viktig for dem siden etablering av nettverk på festivalområdet har vært en utfordring.

– Vi vet at andre arrangørkollegaer har hatt utfordringer knyttet til 4G/5G, men det fungerte plettfritt hos oss og Fjellparkfestivalen hadde ingen nedetid i 2022.

Brukervennligheten til Betala er uansett det viktigste, understreker Simen. Festivalen har stadige generasjonsskifter, og nye frivillige må læres opp hvert år. Det er i slike overgangsperioder man avdekker om et system faktisk er intuitivt og lett å sette seg inn i.

– Betala-kassenes brukergrensesnitt er pent, enkelt å navigere i og inspirerende å bruke. Det samme gjelder brukergrensesnittet i kundeportalen der vi konfigurerer kasseløsningen. Det er flott at man kan eksperimentere og leke seg litt i systemet uten å risikere å gjøre alvorlige feil. Det er enkelt å komme i gang med salget – du trenger kun å koble til strøm og logge på kassen.

Færre systemer

En annen bonus med Betala er integrasjonen med billettsystemet Hoopla, som Fjellpakfestivalen benytter som sitt billettsystem.

Å ha full kontroll over både billetter og salg i ett system er veldig praktisk for oss. Særlig siden mange folk i Flekkefjord fortsatt foretrekker å kjøpe billett ved inngangen. Frivilligheten har høy utskiftning og da er det fordelaktig å ikke ha alt for mange ulike systemer å forholde seg til. Vi er opptatt av å frigjøre ressurser og forenkle administrasjonen, slik at staben heller kan fokusere på det kunstneriske og skape en unik opplevelse for våre besøkende.

Fjellparkfestivalen anbefaler Betala

Mot slutten av samtalen oppfordrer Simen andre arrangører til å vurdere Betala som sin betalingsløsning. Han understreker igjen viktigheten av brukervennlighet og muligheten til å administrere alt selv uten å være avhengig av bistand fra leverandøren.

– Jeg vil avslutte med å trekke frem brukervennlighet og selvstyring som særlig fordelaktig. Det er viktig å kunne gjøre justeringer i siste liten uten å måtte sende e-post og vente på at andre skal gjøre det for deg.

Betala-teamet heier på Fjellparkfestivalen og vi gleder oss til årets utgave, som går av stabelen 13. – 15. juli 2023. 🙌❤️

Foto: Sander Netland Bergum & Ina Berrefjord.

Med en enklere betaling kan du fokusere på salg og kundeservice.

Vi gjør det raskt og enkelt å ta betalt slik at du heller kan fokusere på salg og kundeservice. Med Betala flyter køen raskere, omsetningen øker og du får fornøyde kunder.

Nysgjerrig?
La oss ta en prat

Vi gjør det raskt og enkelt å ta betalt slik at du heller kan fokusere på salg og kundeservice. Med Betala flyter køen raskere, omsetningen øker og du får fornøyde kunder.

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål om Betala eller er klar for å bestille.